1. januar 0001

Ny generalsekretær for FN-forbundet

Torleif Jonassen tiltræder som ny generalsekretær for FN-forbundet 1. maj. Gennem sit mangeårige engagement er Torleif et kendt navn i NGO-verdenen, og han har været aktiv i FN-forbundet i 19 år, de sidste seks år som næstformand. Gennem årene har Torleif deltaget i FN-forhandlinger, -topmøder og -generalforsamlinger, været FN-forbundets repræsentant i internationale netværk og medvirket til at udvikle danske paraplyorganisationer, bl.a. 92-gruppen og People’s Climate Action.

Landsformand for FN-forbundet, Jørgen Estrup udtaler: "Med Torleif får vi en særdeles kompetent generalsekretær, der med sin store viden om og indsigt i internationale forhold generelt og specifikt i forhold til FN-spørgsmål som klimaproblemer, bæredygtig udvikling, FN-reformer m.v.,  vil bibringe FN-forbundet et kvalitativt løft. Hans erfaringer med internationalt civilsamfunds-samarbejde vil kunne styrke FN-forbundets arbejde væsentligt. Torleif er en dygtig kommunikator, såvel på skrift som i tale, og de mange visioner, han har for FN-forbundet og dets medlemmer, er jeg sikker på, at han med sit organisatoriske talent vil kunne føre ud i livet, nu han får mulighed for at arbejde fuldtids med sit interesseområde."

Torleif er BA scient. pol. og kommer fra en stilling som international konsulent i Folkehøjskolernes Forening. Han afløser den nuværende generalsekretær Anni Herfort Andersen, der har valgt at drosle arbejdsmæssigt ned, inden hun med udgangen af 2010 går på efterløn.