Menneskerettigheder

Hensynet til menneskerettigheder er efterhånden blevet en velintegreret del af bæredygtighedsdagsordenen, om end det kniber med at overholde hensynet i praksis. Det er derfor vigtigt at bruge de internationale mekanismer, der kan forsvare og fremme rettighederne, og dermed også leve op til Mål 16's retfærdigheds-fokus.

Danmark skal bl.a. fremme en regelbaseret international orden og de principper, værdier og menneskerettigheder, som vort eget åbne, demokratiske samfund hviler på. Det betyder, at vi skal overholde de konventioner, vi selv har været med til at skabe, herunder særligt FN's verdenserklæring om menneskerettigheder. FN's Menneskerettighedsråds evalueringsmekanisme (Universal Periodic Review) er et vigtigt instrument for dialog om overholdelsen af menneskerettighederne, og Danmark skal fortsat bidrage til arbejdet, udnytte mulighederne for konstruktiv kritik af andre lande og ikke mindst seriøst adressere de emner og problemer, der rejses overfor Danmark selv. Det er også forudsætningen for, at Danmark kandiderer til medlem af FN's Menneskerettighedsråd.

FN-forbundet finder det afgørende, at kendskab til menneskerettigheder og folkerettens principper bliver en integreret del af undervisningen i folkeskolen fra de tidligste klasser.

UN Photo/ /Pernaca Sudhakaran

Få et foredrag om FN

Leder du efter et foredrag om FN, om fredsbevaring eller noget helt tredje, så har vi meget muligt foredragsholderen

Kom med til Landsmøde 2019