Fred og konfliktløsning

Danmark ydede en stor indsats i forbindelse med etableringen af FN's princip om ansvar for at beskytte (Responsibility to Protect) og har en ledende rolle i forhold til at drive et netværk af nationale kontaktpersoner (the R2P focal point network) - netop forhindring af eskalering af konflikter er en hjørnesten i R2P. En styrkelse af dette arbejde vil være en naturlig udmøntning af Danmarks målsætning om at fremme fred, sikkerhed og beskyttelse.

For FN-forbundet er det også væsentligt at arbejde for et mere permanent dansk bidrag til FN's fredsbevarende indsats, der bygger på vores erfaringer med den tidligere indsatsstyrke SHIRBRIG, hvis forhastede nedlæggelse forringede fredsindsatsen. Samtidig bør konfliktløsning, fredsmægling, nedrustning og overvågning af våbenhandel også være en dansk prioritet.

Kom med til Landsmøde 2018

Er du nysgerrig på at deltage i vores Landsmøde den 27. – 28. oktober? Så kan du finde alt, hvad du har behov for at vide her

Ildsjæle for verdensfreden hædres

FN-forbundet blev dannet i 1970, men vores rødder kan spores helt tilbage til 1882 og Nobels Fredsprismodtager Frederik Bajer. Sammen med hans hustru, Matilde Bajer, dedikerede parret deres liv til at skabe forandring til det bedre for de mange. Det hædres nu med en mindeplade.