Fred og konfliktløsning

Danmark ydede en stor indsats i forbindelse med etableringen af FN's princip om ansvar for at beskytte (Responsibility to Protect) og har en ledende rolle i forhold til at drive et netværk af nationale kontaktpersoner (the R2P focal point network) - netop forhindring af eskalering af konflikter er en hjørnesten i R2P. En styrkelse af dette arbejde vil være en naturlig udmøntning af Danmarks målsætning om at fremme fred, sikkerhed og beskyttelse.

For FN-forbundet er det også væsentligt at arbejde for et mere permanent dansk bidrag til FN's fredsbevarende indsats, der bygger på vores erfaringer med den tidligere indsatsstyrke SHIRBRIG, hvis forhastede nedlæggelse forringede fredsindsatsen. Samtidig bør konfliktløsning, fredsmægling, nedrustning og overvågning af våbenhandel også være en dansk prioritet.

God sommer!

Sommeren er over os, og for mange venter ferien rundt om hjørnet. Sekretariatet er lukket for henvendelser i juli måned, men vi glæder os til efteråret, der venter

Savner du GLOBAL?

Den opmærksomme læser har nok bemærket det manglende medlemsblad her i juni. GLOBAL udkommer igen i september i et nyt format og med en ny redaktion bag sig. Står du nu og mangler den helt rigtige sommerlæsning, så kan du fornøje dig med tidligere numre af FN-forbundets medlemsblad her