Et styrket FN

Siden 1945 har Verden ændret sig, og dermed har den virkelighed, FN blev skabt til at virke i forhold til, også ændret sig. FN-forbundet vil videreføre det igangsatte arbejde med at udvikle og opdatere forslag til reformer af FN, bl.a. sådan at FN er rustet til at løse sine opgaver i forhold til de 17 nye bæredygtighedsmål. Bestyrelsen vil tage ansvar for, at opgaven løses og - på baggrund af et overordnet reformprogram - videreføres på del-områder. FN-forbundet vil selv og sammen med andre skabe opmærksomhed om FN's måde at arbejde på, behovet for globalt samarbejde og for mekanismer, som understøtter det fælles ansvar.

Det er vigtigt at fremhæve de reformer og fremskridt, der gennemføres, så reformdiskussionen ikke kun handler om manglende reform af FN's Sikkerhedsråd. Her vil vi især fremhæve princippet om 'Responsibility to Protect', etableringen af mekanismen 'Universal Periodic Review' og vedtagelsen af Verdensmålene som den samlede ramme til at adressere de globale udfordringer.

God sommer!

Sommeren er over os, og for mange venter ferien rundt om hjørnet. Sekretariatet er lukket for henvendelser i juli måned, men vi glæder os til efteråret, der venter

Savner du GLOBAL?

Den opmærksomme læser har nok bemærket det manglende medlemsblad her i juni. GLOBAL udkommer igen i september i et nyt format og med en ny redaktion bag sig. Står du nu og mangler den helt rigtige sommerlæsning, så kan du fornøje dig med tidligere numre af FN-forbundets medlemsblad her