FNs problem i CAR

Udfordringer for den nye flygtningehøjkommissær

Danmark & Menneskerettighederne

APPEL Stop lidelserne i Syrien

Danmark eksamineret i FN

Spørgsmålet om værdighed

Et spørgsmål om lederskab

Kejseren har ingen klæder

FN er blevet den globale sikkerhedsaktør ingen turde håbe på

Lad Danmark være foregangsland

Hvor bliver regeringens udspil af?

Europa står på kanten til en humanitær krise

En bredere og mere folkelig diskussion af fremtidens FN

I am Syrian

Hvem skal være FNs næste generalsekretær

UNHCR stiller sig tvivlende over EUs flygtningeaftale

Giv FN i Vestsahara mandat til at overvåge menneskerettighederne

I dag skriver FN historie

Panama-sagen understreger behovet for globalt samarbejde om beskatning

Hvem bliver FNs næste generalsekretær

Danmark i krig

Engang verdens bedste

Spørgsmålet om Arktis

FN har bekræftet sin fortsatte relevans

Det er tid til at tage globalt ansvar

Forstemmende & uforståeligt

Verdens første Humanitære Topmøde er begyndt

Et skridt af gangen

Et stærkt og prioriteret dansk udviklingssamarbejde, der skaber resultater

Udviklingspolitik handler ikke kun om bistand

FN-forbundet med i opfølgning på FN-anbefalinger

Masser af FN på Folkemødet

Globalt ansvar og hjertesager på Folkemødet

Udkast til ny udviklingsstrategi præsenteret på Folkemødet

Samarbejdets svære kunst og Brexit

Som brødre vi dele

Debat om FNs fredsbevarende missioner

Her er data på Verdens tilstand

Verden 2030

Ulige magtforhold mellem Vesten og Afrika udfordrer FNs fredsbevarende arbejde

Danske børn og unge lærer at forandre verden

Mogens Lykketoft takker af i New York

Topmøde vedr. flygtninge og migranter

Den 71. generaldebat er begyndt

Globalt ansvar & hjertesager

Næstsidste taler på podiet

Én for 7 milliarder - eller én for 5 stormagter

Klimaaftale træder i kraft i dag

Folketinget er åbnet

FNs næste Generalsekretær sandsynligvis fundet

Uafhængig analyse: Dansk udviklingsbistand alvorligt svækket

Guterres ny FN-chef: Med fornyelse som dagsorden

Partnerskaber, der skaber forandring

FN-dag ─ 24. oktober

Vores klode, vores fremtid - vores ansvar

Mange nye kræfter for globalt ansvar

Den Internationale Straffedomstol mister afrikansk opbakning

Konventioner under pres

Donald Trump er USA’s næste præsident. Hvad vil det betyde for FN?

Vi må ikke opgive troen på det globale samarbejde

Verdensmålene er for al politik og for alle lande. Også Danmark

Mogens Lykketoft 70

Hvor bliver handlingsplanen for verdensmålene af?

Hvor bliver handlingplanen for verdensmålene af?

COP22 i Marrakech

Vestlig militær passivitet ikke fejlen i Syrien

At gøre det umuliges kunst

Partnerskaber, der skaber forandring

FN’s Fødevareprogram (WFP) markerede Verdens Fødevaredag den 16. oktober ved at understrege behovet for modige og konstruktive partnerskaber mellem regeringer, virksomheder og organisationer, der kan skabe det fornødne momentum til at nå Zero Hunger – en verden uden sult – og skabe en lysere fremtid for millioner af børn.

Pressemeddelelse fra WFPi anledning af Verdens Fødevaredag 2016

"Det er muligt at udrydde sult i vores levetid. Vi kan skabe en verden hvor alle, alle steder har adgang til nærende mad - hvis vi alle arbejder sammen, som partnere, " sagde WFP's eksekutivdirektør Ertharin Cousin. "Uanset om det er i en humanitær eller udviklingsmæssig sammenhæng må partnerskaber være modige, strategiske og innovative og måles på, hvordan de forbedrer livet for verdens mest udsatte mennesker. "

Innovation spiller en fundamental rolle i at sikre, at partnerskaber katalyserer og skaber forandring, men samtidig også motiverer helt almindelige mennesker verden over til at tage del i kampen mod sult.

WFP's prisvindende app ShareTheMeal har mobiliseret en ny generation af mennesker til at støtte kampen; flere end 620.000 mennesker har doneret med et enkelt tryk på mobilen, delt flere end 8,2 millioner måltider og fulgt resultaterne af deres bidrag på sociale medier.

Meget af WFP's arbejde sker i katastrofer, der ofte er skabt af konflikter, såsom kriserne i Syrien, Irak, Sydsudan og Yemen, hvor millioner af mennesker har behov for livreddende nødhjælp.

Sidste år delte WFP skolesnacks og -måltider ud til flere end 17 millioner skolebørn i 62 lande, som sikrede dem næring til både kroppe og drømme. Når skolemadsprogrammerne skabes i partnerskaber og integreres i et samlet uddannelsesforløb, katalyserer skolemåltider uddannelsesmæssige resultater og muligheder.

I programmer med lokaldyrket skolemad - som WFP støtter i 37 lande - får børnene en mere varieret kost gennem lokalt produceret mad, mens mange andre, såsom landmænd, købmænd og lokalsamfund, får økonomisk gavn af det.

I lande, der kæmper med akutte behov, kan skolemadsprogrammer beskytte mod fejlernæring, sikre læring og skabe en følelse af normalitet. De udgør et sikkerhedsnet til sultne familier i krisetider.

"Jeg talte for nylig med Nicole, en 12-årig skoleelev i det sydlige Madagaskar, som er hærget af gentagne tørkeperioder, " sagde Cousin. "WFP hjælper mennesker i nød, men vi planlægger også at følge både Nicole og andre børn, som modtager vores hjælp - for at se, om vi, som et globalt fællesskab, hjælper hende med at nå sit potentiale og opnå sine drømme om at blive lærer. "

"Klimaforandringer kræver, at vi må gøre familiers og lokalsamfunds modstandsdygtighed til centrum for vores indsats, hvis vi skal nå en verden uden sult. Når vi hjælper, må vi bruge al vores kreativitet og tage alle redskaber i brug, som kan hjælpe disse sårbare, fattige børn og deres familier til bedre at stå imod klimaskabte katastrofer, " tilføjede hun.

I forbindelse med Verdens Fødevaredag 2016 har ShareTheMeal app'en introduceret nye fællesskabsfunktioner, som gør det muligt for brugerne at mobilisere familie og venner omkring specielle begivenheder - såsom bryllupper eller fødselsdage - og opfordre dem til at hjælpe med at sikre en endnu større indsats mod sult.

Fodboldstjernen og WFP ambassadør Kaká er den første af WFP's partnere, der har skabt sit eget hold og inviteret andre ShareTheMeal-brugere til at være med.

ShareTheMeals nuværende mål er at sikre et helt års skolemad til 58.000 skolebørn fra Zomba, et område i det sydlige Malawi, der er hårdt ramt af tørke og fødevareusikkerhed.

>>Læs mere på sharethemeal.org eller da.wfp.org

UN Photo/Michos Tzovaras

Landsmøde 2019

Skal du med til Landsmødet den 28. april? Så find alle de relevante bilag, tidsplan & dagsorden her.

Få et foredrag om FN

Leder du efter et foredrag om FN, om fredsbevaring eller noget helt tredje, så har vi meget muligt foredragsholderen