FNs problem i CAR

Udfordringer for den nye flygtningehøjkommissær

Danmark & Menneskerettighederne

APPEL Stop lidelserne i Syrien

Danmark eksamineret i FN

Spørgsmålet om værdighed

Et spørgsmål om lederskab

Kejseren har ingen klæder

FN er blevet den globale sikkerhedsaktør ingen turde håbe på

Lad Danmark være foregangsland

Hvor bliver regeringens udspil af?

Europa står på kanten til en humanitær krise

En bredere og mere folkelig diskussion af fremtidens FN

I am Syrian

Hvem skal være FNs næste generalsekretær

UNHCR stiller sig tvivlende over EUs flygtningeaftale

Giv FN i Vestsahara mandat til at overvåge menneskerettighederne

I dag skriver FN historie

Panama-sagen understreger behovet for globalt samarbejde om beskatning

Hvem bliver FNs næste generalsekretær

Danmark i krig

Engang verdens bedste

Spørgsmålet om Arktis

FN har bekræftet sin fortsatte relevans

Det er tid til at tage globalt ansvar

Forstemmende & uforståeligt

Verdens første Humanitære Topmøde er begyndt

Et skridt af gangen

Et stærkt og prioriteret dansk udviklingssamarbejde, der skaber resultater

Udviklingspolitik handler ikke kun om bistand

FN-forbundet med i opfølgning på FN-anbefalinger

Masser af FN på Folkemødet

Globalt ansvar og hjertesager på Folkemødet

Udkast til ny udviklingsstrategi præsenteret på Folkemødet

Samarbejdets svære kunst og Brexit

Som brødre vi dele

Debat om FNs fredsbevarende missioner

Her er data på Verdens tilstand

Verden 2030

Ulige magtforhold mellem Vesten og Afrika udfordrer FNs fredsbevarende arbejde

Danske børn og unge lærer at forandre verden

Mogens Lykketoft takker af i New York

Topmøde vedr. flygtninge og migranter

Den 71. generaldebat er begyndt

Globalt ansvar & hjertesager

Næstsidste taler på podiet

Én for 7 milliarder - eller én for 5 stormagter

Klimaaftale træder i kraft i dag

Folketinget er åbnet

FNs næste Generalsekretær sandsynligvis fundet

Uafhængig analyse: Dansk udviklingsbistand alvorligt svækket

Guterres ny FN-chef: Med fornyelse som dagsorden

Partnerskaber, der skaber forandring

FN-dag ─ 24. oktober

Vores klode, vores fremtid - vores ansvar

Mange nye kræfter for globalt ansvar

Den Internationale Straffedomstol mister afrikansk opbakning

Konventioner under pres

Donald Trump er USA’s næste præsident. Hvad vil det betyde for FN?

Vi må ikke opgive troen på det globale samarbejde

Verdensmålene er for al politik og for alle lande. Også Danmark

Mogens Lykketoft 70

Hvor bliver handlingsplanen for verdensmålene af?

Hvor bliver handlingplanen for verdensmålene af?

COP22 i Marrakech

Vestlig militær passivitet ikke fejlen i Syrien

At gøre det umuliges kunst

Én for 7 milliarder - eller én for 5 stormagter

En ny kandidat er indtrådt i kapløbet om at blive FN's næste Generalsekretær. Men det må ikke sætte den åbenhed, der har præget processen indtil nu, på stand-by. Jørgen Estrup skriver hjem fra New York.

JobAd_cut

Klik på billedet for at se den fuld 'mock'annonce, der blev bragt i The Economist september sidste år i forbindelse med 1 for 7 Billion-kampagnen

Efter 10 år på posten træder FN's generalsekretær Ban Ki-moon tilbage ved årsskiftet. Som for andre generalsekretærer er det den sidste del af 'regeringstiden', som har produceret store resultater. Enigheden om 2030-dagsordenen og vedtagelsen af klimaaftalen i Paris sidste år har gjort klodens bæredygtighed til omdrejningspunkt for FN's arbejde de næste mange år.

Det er i stort omfang Ban's fortjeneste. Men han vil også blive husket for en åben og positiv indstilling til større inddragelse af civilsamfundet. En erkendelse af, at bæredygtighed kun bliver en realitet, hvis det er et folkekrav.

I det hele taget har han videreført Kofi Annans dagsorden, som lagde vægt på FN-pagtens ord: 'We the Peoples' som en korrektion til nogle staters nærmest bibelske klyngen sig til den nationale suverænitets ukrænkelighed.

Det var en afklaret og kontant generalsekretær, som afgav sin sidste beretning i forbindelse med åbningen af generaldebatten i New York d.20.september. Derfor var der også lande, som direkte fik at vide, at de ikke havde levet op til FN's principper.

Imens er processen med at finde den nye generalsekretær så i fuld gang. Under overskriften 'Én for 7 milliarder', har en international koalition af civilsamfundsorganisationer - herunder FN-forbundet - i flere år ført kampagne for åbenhed og kvalitetskrav i udpegningen.

På den baggrund lykkedes det den danske formand for generalforsamlingen, Mogens Lykketoft, at overtale Sikkerhedsrådet til sammen med generalforsamlingen at gennemføre en helt ny start på processen. For første gang blev der procedurer og frister for anmeldelse af kandidatur og efterfølgende 'ansættelsessamtaler' i form af offentlige høringer i generalforsamlingen af hver enkelt kandidat. 12 kandidater har været igennem 'skærsilden'.

Høringerne gav offentligheden et indblik i de enkelte kandidaters kvalifikationer og deres visioner for FN's fremtid. Ved tidligere valg af generalsekretær er alt foregået bag lukkede døre i Sikkerhedsrådet, og den verden det hele drejer sig om, har måttet holde vejret indtil de 5 stormagter havde fundet et kompromis. Den nye proces har været et gennembrud for åbenhed i FN.

Det endelige valg foretages af Generalforsamlingen - men Sikkerhedsrådet indstiller. For at nå en indstilling, har man startet prøveafstemninger - såkaldte 'straw polls'. Afstemningerne er hemmelige, men resultatet lækkes til offentligheden aldeles omgående. Efter sigende i protest mod de 5 stormagters ønske om 'lukkede døre'.

Indtil nu har der været 5 afstemninger med én kandidat klart i front hele vejen: den tidligere højkommissær for flygtninge, portugiseren Antonio Guterres. 12 stemmer for hans valg ud af Sikkerhedsrådets 15 medlemmer er mange. Men … der har været 2 stemmer imod, og det kan være afgørende. Hvis et eller flere af de 5 faste medlemmer er imellem, så kan det i sidste ende betyde et veto imod hans valg.

Rusland ønsker en kandidat fra Østeuropa valgt, og det krav kan Guterres ikke klare. Derfor har megen interesse samlet sig om Bulgariens kandidat, Irina Bogova, leder af UNESCO. Hun har imidlertid ligget langt nede i feltet ved afstemningerne og sidst haft hele 7 stemmer imod sin kandidatur. Hun kunne efter alt at dømme ikke vælges.

Derfor har regeringen i Sofia sadlet om og skiftet kandidat i 12. time. Nu indstiller man en anden bulgarer, vicepræsidenten for EU-kommissionen, Kristalina Gieogieva - og for en sikkerheds skyld har man lige ringet til præsident Putin på forhånd.

Man fornemmer, at de 5 permanente medlemmer af Sikkerhedsrådet mener, at valget nu alene ligger hos dem. Rusland vil gerne have sagen afgjort medens det har formandskabet i oktober.

Men åbenheden om kandidaterne kan ikke pludselig sættes på stand-by. Som et minimum må den nye bulgarske kandidat stille sig til rådighed for en offentlige høring i Generalforsamlingen, sådan som øvrige kandidater har været det. Og det skal ske inden næste afstemning i Sikkerhedsrådet d.6.oktober.

Forhåbentlig slutter åbenheden ikke der. Det er stadig én person - kvinde eller mand - som får ansvaret for klodens 7 milliarder mennesker og FN's fremtid. Det valg bør 5 permanente medlemmer af Sikkerhedsrådet ikke afgøre i skumle kabaler bag lukkede døre.

29. september 2016

Jørgen Estrup deltager igen i år i den første af parlamentarikerdelegationerne ved FN's Generalforsamling.

Af øvrige repræsentanter fra civilsamfundet er også Esben Holager, DUF og Mette Kirstine Schmidt fra Sex og Samfund.

Fra Folketinget deltager hhv. Morten Bødskov (S); Hans Kristian Skibby (DF); Søren Gade (V); Ole Birk Olesen (LA); Sofie Carsten Nielsen (RV); Karina Adsbøl (DF); Lisbeth Bech Poulsen (SF); Pelle Dragsted (EL).

UN Photo/Michos Tzovaras

Landsmøde 2019

Skal du med til Landsmødet den 28. april? Så find alle de relevante bilag, tidsplan & dagsorden her.

Få et foredrag om FN

Leder du efter et foredrag om FN, om fredsbevaring eller noget helt tredje, så har vi meget muligt foredragsholderen