10 ting, du skal holde øje med i 2015

Menneskerettighederne skal ind i den politiske debat

2015 må og skal være året for global handling

70 år, 70 dokumenter: En udstilling

Somalia har ratificeret FN’s børnekonvention

Ban Ki-moon: Vi bliver prøvet igen

FN-forbundet savner balance i bistanden

Danske unge får igen et sæde til FNs Generalforsamling

Fire folkehøringer om menneskerettighederne i Danmark

Angreb på civile kan aldrig forsvares

Kære Martin Lidegaard

17 globale mål er ikke ét for meget

Vi, de Forenede Nationers folk

Politikerne diskuterer nye bæredygtighedsmål

National suverænitet til debat

8. marts markeres

FNs Kvindekommission holder møde

Nye bæredygtighedsmål kræver ansvarlig opfølgning

En 70-årig i konfirmationsalderen

Er et stærkere FN vejen til en bedre Verden

Hvor blev medmenneskeligheden af

Det er tid for EUlandene at handle

Det Danmark, vi kendte, er erstattet af ren kynisme

Vores værste mareridt

Politisk kynisme? (1)

Kronikkonkurrence

Vælg Verden

Folkeoplysning for Flygtninge

Danmark skal vedkende sig rollen som foregangsland

FN på Folkemødet

Danmark har råd til globalt ansvar

Forpligtelse til handling

FNpagten fylder 70

Nyt initiativ fra UNHCR skal forbedre beskyttelsen af flygtninge omkring Middelhavet

Aldrig igen

Historisk aftale om nye verdensmål for udvikling på plads i New York

Atomtruslen lever

Vores Sidste Bedste Håb

Vigtige våbenforhandlinger begynder mandag

FNs fremtid og civilsamfundets rolle

Læren fra 90erne

En kandidat med en klar international profil og erfaring

Akut behov for handling

Vær med til at fejre FNs internationale fredsdag

Kære Kristian Jensen

Et stort skridt mod en bedre og mere retfærdig verden tages denne weekend

En historisk dag for verden og for FN

Danmarks rolle i verden

Hvem skal overtage verdens vigtigste job?

Vi kan hvis vi vil

Regeringen vil skære tredjedel af FN-bidrag

Kom med og fejr FN-dagen sammen med os

København lyser blåt på lørdag den 24. oktober

Da Verden lyste blåt

Stort nordisk Model UN i FN-byen i København

Mere gennemsigtighed, bedre samarbejde

Danmarks bidrag til FNs fredbevarende missioner

COP21 i Paris

Fælles nordisk opråb - nedskæringer til FN kan koste menneskeliv

Ban Ki-moon opfordrer til ikke at skære i udviklingsbistand

Da Danmark tiltrådte FNs Flygtningekonvention

Ban Ki-Moon: forsigtig optimisme forud for COP21

35 unge fra Europa, Mellemøsten og Nordafrika på studiebesøg i Danmark

COP21: Fælles opfordring fra de danske miljø- og udviklingsorganisationer

FN har behov for økonomisk værktøj

"En rungende sejr for multilateralisme"

Nye tider i FN

FN 70 ÅR

Året der gik

Israel Palæstina konference januar 2015

Det andet FN

Kære Kristian Jensen

Hold fast i det langsigtede udviklingsarbejde! Sådan lyder det fra 43 danske civilsamfundsorganisationer under Globalt Fokus i et åbent brev til udenrigsminister Kristian Jensen. Flygtningekrisen, vi oplever lige nu, har tydeliggjort behovet for hjælp og har gjort udviklingsbistandens betydning og dilemmaer meget konkrete. På trods af en stigende erkendelse af vigtigheden i at håndtere de aktuelle kriser, er det mindst lige så vigtigt at adressere årsagerne til kriserne.

Mandag den 21. september 2015

Vi skriver til dig, fordi regeringen i disse dage lægger sidste hånd på et finanslovsudspil, der kræver svære prioriteringer. Det sker, mens verden er ramt af krige, klimakrise, den værste flygtningesituation siden Anden Verdenskrig og en hastigt stigende migration væk fra håbløse livsbetingelser. I den svære tid opfordrer vi til at fastholde niveauet for udviklingsbistand.

Flygtningestrømmene til Europa giver Danmarks befolkning et indblik i, hvordan problemer i verden griber ind i vores eget liv. Det gør mange mennesker alvorligt bekymrede, og Danmarks internationale ageren og ansvar fylder i samtaler og medier. Udviklingsbistandens betydning og dilemmaer bliver pludselig meget konkrete, og vi oplever en stigende erkendelse af, at det er vigtigt at håndtere de aktuelle kriser, men at det er mindst lige så vigtigt at angribe årsagerne til disse kriser.

Udviklingsbistanden er et vigtigt instrument, både når det gælder om at forebygge flygtninge- og migrationsstrømme - ved at bekæmpe fattigdom, promovere menneskerettighederne og dermed skabe værdige livsbetingelser for mennesker i fattige lande - og når det gælder om at hjælpe mennesker på flugt og de nærområder, hvor de søger tilflugt.

Den aktuelle flygtningesituation lægger pres på fordelingen imellem den langsigtede indsats og den øjeblikkelige nødhjælp. Vi vil gerne opfordre dig til at holde fast også i det langsigtede arbejde. Det er afgørende at fastholde den langsigtede indsats, som er med til at forebygge fremtidige flygtningesituationer.

Derfor opfordrer vi dig og din regering til at vise, at I er parate til at tage ansvar: Fasthold niveauet i udviklingsbistanden i finansloven for 2016.

Derudover har vi tre forslag:

Katastrofeindsatser er dyre. Derfor opfordrer vi også til at styrke muligheder for at løse kriser og håndtere katastrofer. Derfor er der grund til at se kritisk på den strenge opdeling mellem nødhjælp og udvikling. Det er en alt for dyr og ineffektiv måde at støtte i udviklingslande.

Vi vil også opfordre dig til at se på, hvor Danmark kan gøre den største forskel i at bidrage til demokratisk udvikling og støtte opbyggelsen af demokratiske og bæredygtige stater i udviklingslande. Menneskerettighederne, organisationsfrihed og det demokratiske rum er under angreb mange stede. Et stærkt civilsamfund er en forudsætning for folkelig inddragelse og bæredygtige, stabile samfund. Vi opfordrer derfor til at øge støtten til civilsamfund i Syd.

Vi oplever alle, at vi står i en brydningstid med store kriser, men også med store muligheder. Der er behov for nytænkning, og vi er parate til fordomsfrit at se på, hvordan Danmark bedst deltager i internationalt samarbejde og er i front for arbejdet med at beskytte de mest sårbare og udsatte grupper. Vi opfordrer derfor til en tæt dialog med folkelige organisationer om dette.

Med venlig hilsen,

UN Photo/Michos Tzovaras

Landsmøde 2019

Skal du med til Landsmødet den 28. april? Så find alle de relevante bilag, tidsplan & dagsorden her.

Få et foredrag om FN

Leder du efter et foredrag om FN, om fredsbevaring eller noget helt tredje, så har vi meget muligt foredragsholderen