10 ting, du skal holde øje med i 2015

Menneskerettighederne skal ind i den politiske debat

2015 må og skal være året for global handling

70 år, 70 dokumenter: En udstilling

Somalia har ratificeret FN’s børnekonvention

Ban Ki-moon: Vi bliver prøvet igen

FN-forbundet savner balance i bistanden

Danske unge får igen et sæde til FNs Generalforsamling

Fire folkehøringer om menneskerettighederne i Danmark

Angreb på civile kan aldrig forsvares

Kære Martin Lidegaard

17 globale mål er ikke ét for meget

Vi, de Forenede Nationers folk

Politikerne diskuterer nye bæredygtighedsmål

National suverænitet til debat

8. marts markeres

FNs Kvindekommission holder møde

Nye bæredygtighedsmål kræver ansvarlig opfølgning

En 70-årig i konfirmationsalderen

Er et stærkere FN vejen til en bedre Verden

Hvor blev medmenneskeligheden af

Det er tid for EUlandene at handle

Det Danmark, vi kendte, er erstattet af ren kynisme

Vores værste mareridt

Politisk kynisme? (1)

Kronikkonkurrence

Vælg Verden

Folkeoplysning for Flygtninge

Danmark skal vedkende sig rollen som foregangsland

FN på Folkemødet

Danmark har råd til globalt ansvar

Forpligtelse til handling

FNpagten fylder 70

Nyt initiativ fra UNHCR skal forbedre beskyttelsen af flygtninge omkring Middelhavet

Aldrig igen

Historisk aftale om nye verdensmål for udvikling på plads i New York

Atomtruslen lever

Vores Sidste Bedste Håb

Vigtige våbenforhandlinger begynder mandag

FNs fremtid og civilsamfundets rolle

Læren fra 90erne

En kandidat med en klar international profil og erfaring

Akut behov for handling

Vær med til at fejre FNs internationale fredsdag

Kære Kristian Jensen

Et stort skridt mod en bedre og mere retfærdig verden tages denne weekend

En historisk dag for verden og for FN

Danmarks rolle i verden

Hvem skal overtage verdens vigtigste job?

Vi kan hvis vi vil

Regeringen vil skære tredjedel af FN-bidrag

Kom med og fejr FN-dagen sammen med os

København lyser blåt på lørdag den 24. oktober

Da Verden lyste blåt

Stort nordisk Model UN i FN-byen i København

Mere gennemsigtighed, bedre samarbejde

Danmarks bidrag til FNs fredbevarende missioner

COP21 i Paris

Fælles nordisk opråb - nedskæringer til FN kan koste menneskeliv

Ban Ki-moon opfordrer til ikke at skære i udviklingsbistand

Da Danmark tiltrådte FNs Flygtningekonvention

Ban Ki-Moon: forsigtig optimisme forud for COP21

35 unge fra Europa, Mellemøsten og Nordafrika på studiebesøg i Danmark

COP21: Fælles opfordring fra de danske miljø- og udviklingsorganisationer

FN har behov for økonomisk værktøj

"En rungende sejr for multilateralisme"

Nye tider i FN

FN 70 ÅR

Året der gik

Israel Palæstina konference januar 2015

Det andet FN

Folkeoplysning for Flygtninge

"Som i en båndsløjfe gentager medier og politikere historien om den somaliske mand, som har været i Danmark i 22 år og ikke haft arbejde. Han bliver den typiske flygtning." Men der er mange andre, gode eksempler. Ét eksempel er to bhutanesiske flygtninge i Haslev. Sådan siger Trine Bendix fra DFS, der også har sat sejl til initiativet til Folkeoplysning for flygtninge.

folkeoplysning-for-flygtninge

Af Evelina Gold

I er det bedste hold, AOF nogensinde har haft. Det har været en fornøjelse at have jer her. I giver så meget tilbage, og I har betydet så meget for det her sted."

Sådan sagde skoleleder for AOF i Haslev, Kim Lauritsen, den dag i 2013, da ti bhutanesiske kursister fik deres første eksamensbeviser.

Siden er det gået godt for de seks kvinder og fire mænd. Men Kim Lauritsens minder om det helt særlige hold er ikke blegnet det mindste.

"De er virkelig det bedste hold nogensinde. De sødeste mennesker, vi har haft," siger Kim Lauritsen, der i dag stadig er dansk- og matematikunderviser for to af kursisterne fra dengang.

Forfulgt og fordrevet
Anslaget for deres historie havde ellers en knap så positiv klang. Da de ti bhutanesere ankom til Danmark i 2010 som statsløse kvoteflygtninge, havde de tilbragt de seneste 18 år i en flygtningelejr i Nepal.

De var nogle af de 100.000 mennesker, der var blevet fordrevet fra deres hjem i det buddhistiske kongedømme, Bhutan, fordi de tilhørte en oprindeligt nepalesisk befolkningsgruppe.

Bhutans regering betragtede dem som en trussel mod landets buddhistiske religion og kultur og indførte derfor forbud mod at tale nepali, bære traditionelle smykker, se nepalesisk tv og dyrke deres religion, hinduismen.

Lovgivningen førte til optøjer, demonstrationer og voldelige sammenstød, der eskalerede i 1980'erne. Og siden begyndelsen af 1990'erne har 100.000 mennesker, der blev fordrevet med tortur, vold og overgreb, opholdt sig i syv flygtningelejre i Nepal.

Deres livs første eksamensbevis

De første kvoteflygtninge fra Bhutan kom til Faxe Kommune i 2008, og to år senere kom det hold, der har en særlig plads i Kim Lauritsens hjerte. På de første papirer, de skulle underskrive, skrev alle ti nytilkomne under med et kryds. De var nemlig alle analfabeter.

Det gjorde det umuligt for dem at følge med i den almindelige, obligatoriske sprogundervisning, som alle flygtninge skal deltage i, og kommunen henvendte sig derfor til AOF.

"Vi blev spurgt, om vi ville lave et særligt forløb for dem, med undervisning i dansk, samfundskendskab, demokrati og helt basale, praktiske ting som hvordan man handler ind, laver sund mad og går til tandlæge," fortæller Kim Lauritsen.

Efter et forløb på 12 uger havde de ti kursister lært at læse, skrive og regne og var klar til at komme i praktik i virksomheder, butikker og køkkener i Haslev, hvor erhvervslivet stillede beredvilligt op.

I Faxe Kommune vakte det begejstring, at det var lykkedes at skaffe praktikpladser til alle ti. Men det, der gjorde størst indtryk på Kim Lauritsen, var den glæde, der lyste ud af kursisterne, da de fik deres eksamensbeviser. De første eksamensbeviser i deres liv.

"De var så stolte, da de stod med deres papirer. For de havde aldrig før fået bevis på andet, end at de ikke duede til noget. De skyndte sig hjem for at vise eksamensbeviserne til deres børn. Det var virkelig stort at opleve," fortæller Kim Lauritsen.

Stolt af sine sønner

"I mit land kunne jeg ikke læse og skrive. Første gang var det meget svært. Dansk er et meget svært sprog," griner Naina Adhikari, der var blandt de ti kursister i 2013.

I dag går hun fortsat på dansk- og matematikhold på AOF-Øst og har været i flere praktikforløb, blandt andet i et køkken, på en restaurant, på et pizzeria og i en børnehave.

Naina Adhikari kæmper med stærke rygsmerter, der begyndte allerede da hun boede i flygtningelejren i Nepal, og som sætter begrænsninger for, hvor meget arbejde hun kan klare.

"Men hvis jeg kan finde et stille og roligt arbejde i et køkken, vil det være rigtig godt," siger hun og fortæller stolt om sine tre sønner.

Den ene arbejder på en restaurant i Haslev, mens de to andre er i fuld gang med at tage en uddannelse - på VUC i Vordingborg og på Handelshøjskolen ZBC i Næstved.

Kilde: dfs.dk

UN Photo/Michos Tzovaras

Landsmøde 2019

Skal du med til Landsmødet den 28. april? Så find alle de relevante bilag, tidsplan & dagsorden her.

Få et foredrag om FN

Leder du efter et foredrag om FN, om fredsbevaring eller noget helt tredje, så har vi meget muligt foredragsholderen