Ny hjemmeside

Dramatiske dage i Geneve

Lyt til FNs advarsler

Birthe Rønns dårlige samvittighed

Organisationer appellerer om humanitær opholdstilladelse

Næstformand Torleif Jonasson udtaler, at Ekstra Bladet bringer Hazhar i fare

Oprørende, usmageligt og klamt

Der var et yndigt land

Søren Pinds mediestunt

Er vejen til fred ligegyldig?

Få dog talt ud med FN, Rønn

Hariri-tribunalet

Nobels fredspris til Obama

Politiken lader hånt om de FN-ansattes sikkerhed

COP15

Søren Pinds mediestunt

I forbindelse med udenrigsordfører Søren Pinds(V) kommentarer i bl.a. Jyllandsposten den 3. september, udtaler Landsformand for FN-forbundet, Jørgen Estrup:

"I december er det internationale samfund sat stævne i København til FN's Klimakonference, hvor afløseren til den forudgående Kyoto-aftale skal findes. Kun et par måneder før, udtaler Søren Pind så i dag, at FN ikke er en organisation, der "har gjort særlig meget godt her på jorden", og at han er glad for, at generalsekretæren "er en mindre aktivistisk af slagsen". Det ligner et mediestunt af de mere klodsede.

Og med Pind i rollen som udenrigsordfører for regeringspartiet Venstre er det mildt sagt useriøst. Det er kun godt et halvt år siden, at Folketinget var igennem netop den samme debat og med stort flertal fastslog FN's centrale rolle for Danmarks udenrigspolitik - på initiativ af bl.a. Søren Pinds forgænger som udenrigsordfører. Søren Espersen (DF) og Naser Khader (LA) stod isolerede tilbage. Er det den 'klub' Pind nu vil melde Venstre ind i?

Det er en kliche, at FN hverken er eller bliver bedre, end hvad dens medlemsstater gør den til. Men det er ikke desto mindre sandt. Så vidt jeg ved, trodser klimaforandringer såvel demokrati som diktatur. Så lad os nu samle kræfterne om at vise, hvad FN kan gøre!"

UN Photo/Michos Tzovaras

Landsmøde 2019

Skal du med til Landsmødet den 28. april? Så find alle de relevante bilag, tidsplan & dagsorden her.

Få et foredrag om FN

Leder du efter et foredrag om FN, om fredsbevaring eller noget helt tredje, så har vi meget muligt foredragsholderen