Forældede FN-konventioner?

Debatindlæg bragt i Politiken 24. februar 2011

Pia Kjærsgaard fra DF mener, at Danmarks tiltrædelse af FN-konventioner skal have udløbsdato på, sådan at der med mellemrum tages stilling til dem. Synspunktet er fremsat som en kommentar til at unge statsløses krav på statsborgerskab har været tilsidesat i over 10 år.

Generelt kan der være god mening i at give lovbestemmelser et service-eftersyn med mellemrum for at vurdere relevans og aktualitet. Det kan også være tilfældet med indholdet i konkrete FN-konventioner. Her vil det imidlertid være for let blot at beslutte, at de ikke længere skal gælde i Danmark. Hvis Folketinget ønsker ændringer, må det bede regeringen rejse sagen i FN.
Jeg forstår imidlertid ikke, at Pia Kjærsgaard kommer med sit forslag ud fra sagen om de statsløse unge. Jeg tror at både Pia og jeg mener, at enhver borger i verden bør have et statsborgerskab, og det kan næppe være nogen uproportional belastning, at Danmark årligt skal tildele statsborgskab til 30-50 født statsløse i Danmark.
FN's flygtningehøjkommissariat skønner, at der er ca. 12 mio statsløse i Verden idag, de fleste i Asien. I Europa er der ca 600.000 statsløse, flest i lande som Letland, Estland og Serbien - et resultat af konflikter og nye staters opståen. I Danmark bor der i dag godt 3.000 statsløse.
Det er således fortsat aktuelt at have FN-konventioner om tildeling af statsborgerskab til statsløses efterkommere. At mene det modsatte synes jeg da sagligt må være svært.
Ole Olsen
Formand for FN-forbundets menneskeretsudvalg
Munkesøvej 21B
4000 Roskilde

Ole Olsen

Formand for FN-forbundets menneskeretsudvalg

Munkesøvej 21B

4000 Roskilde

FOTO: UNHCR

Landsmøde 2019

Skal du med til Landsmødet den 28. april? Så find alle de relevante bilag, tidsplan & dagsorden her.

Få et foredrag om FN

Leder du efter et foredrag om FN, om fredsbevaring eller noget helt tredje, så har vi meget muligt foredragsholderen