Det bør være et krav, at vi ved hvad der skete i Syrien

Danmarks statsminister Helle Thorning-Schmidt har meldt ud, at Danmark er indstillet på at bakke USA op, hvis de beslutter at angribe Syrien uden FN-mandat, og at hun ikke ville forlange, at USA skal fremlægge beviser på, at Syriens regering står bag giftgasangreb på sin egen befolkning.

"FN-forbundet advarer på det kraftigste imod dansk støtte til et militært angreb uden FN-mandat og vi ser det som naturligt, at vente på et resultat fra FN's våbeninspektører" udtaler Jørgen Estrup, landsformand i FN-forbundet.

"Det er et fundamentalt krav, at vi ved hvad der er sket og får så upartiske informationer om det som muligt. I forbindelse med Irak-krigen ved vi, at der kom direkte fejlinformation fra amerikansk side før Danmark tog stilling. Danmarks regering opfordres derfor til at bakke op om FN-linjen på linje med de fleste regeringer i andre lande", udtaler Lave K. Broch, der er formand for FN-forbundets freds- og konfliktløsningsudvalg.

Læs tidligere udtalelser fra FN-forbundet her.

FOTO: UNHCR

Landsmøde 2019

Skal du med til Landsmødet den 28. april? Så find alle de relevante bilag, tidsplan & dagsorden her.

Få et foredrag om FN

Leder du efter et foredrag om FN, om fredsbevaring eller noget helt tredje, så har vi meget muligt foredragsholderen