FN-forbundet med i toppen hos to internationale netværk

FN-forbundets generalsekretær, Torleif Jonasson er valgt til bestyrelsen for WFUNA, den verdensomspændende medlemsorganisation for FN-forbund, på deres generalforsamling i oktober.

WFUNA (World Federation of United Nations Associations), der i dag er repræsenteret i mere end 100 lande, er gennem de sidste år under ledelsen af den svensk-iranske Bonian Golmohammadi, vokset til at være en inkluderende og kompetenceopbyggende platform for FN-forbundene i arbejdet for at skabe et stærkere og åbent FN.

Ét initiativ, der efterhånden har udviklet sig til en fast tradition er den årlige træning for unge i menneskerettigheder i Geneve, hvor vores skoletjenestekoordinatorer deltager i rotation.

Et andet er initiativet, der gik under navnet '1 for 7 billion'. En kampagne, der førte til, at civilsamfundet for første gang fik en stemme processen bag udpegelsen af FN's Generalsekretær via offentlige høringer med de enkelte kandidater. En proces, der hidtil har været ganske uigennemskuelig og i realiteten afgjort af Sikkerhedsrådets 5 permanente medlemmer. Initiativet banede efterfølgende vejen for, at også valget af medlemmer til FN's Sikkerhedsråd og formandsposten for Generalforsamlingen kom uden for glasklokken igennem offentlige høringer med deltagelse over de sociale medier.

"Deltagelsen i bestyrelsesarbejdet ved WFUNA vil ikke bare give os muligheden for at støtte op om og videreudvikle den kurs, WFUNA har taget over de senere år, for at sikre et stærkt og åbent FN. Det vil også give os give os en tættere tilknytning til det internationale netværk af FN-forbund og dermed udvide vores netværk af potentielle projektpartnere i arbejdet for at få at sikre den folkelige mobilisering for globalt ansvar, hvad der synes at være vigtigere end nogensinde før - også herhjemme," siger Torleif Jonasson.

Med blandt initiativtagerne til den succesfulde kampagne '1 for 7 billion' var et andet internationalt netværk, nemlig World Federalist Movement (WFM), der ligeledes arbejder for åbenhed og beskyttelse af civile, og var iblandt den globale koalition, der i sidste ende lykkedes med at få landenes støtte gennem FN til oprettelsen af den Den Internationale Straffedomstol (ICC). Her er FN-forbundet også repræsenteret gennem landsformand Jørgen Estrup (Council) og tidl. landsformand Bente Nielsen (Treasurer).

13497846_10153613351801680_2281961133318856070_o

Billedet er fra Folkemødet på Bornholm i 2016, hvor vi - med afsæt i '1 for 7 billion'-kampagnen spurgte: Hvem skal være Verdens næste leder?

FOTO: UNHCR

Få et foredrag om FN

Leder du efter et foredrag om FN, om fredsbevaring eller noget helt tredje, så har vi meget muligt foredragsholderen

To høringssvar